Geschiedenis
Van thuiswinkel in kousen tot leverancier van stijlvolle damesmode
1930
In 1930 nam Erwin F.W. Hofmann in het zwaar door de crisis getroffen Duitsland een gewaagd initiatief. In Chemnitz, dat in die tijd het centrum van de kousenindustrie was, begon hij met de verkoop van hoogwaardige dameskousen. Zijn eerste klanten waren leraressen uit Baden, die hij op goed geluk had aangeschreven en die hij voorzag van eersteklas kousen die lang meegingen. Op dezelfde manier wierf hij klanten in Württemberg. Het succes liet niet lang op zich wachten: al snel droegen dames in heel Duitsland kousen van MONA. Nadat het assortiment was uitgebreid met lingerie, konden dames al snel ook mode bij MONA bestellen. Eind jaren veertig vluchtte Erwin Hofman samen met zijn gezin en vier medewerkers uit het Oost-Duitse Chemnitz. In Karlsruhe begon hij van voren af aan: in een gehuurd pand en met slechts zes arbeidskrachten. Hij had echter iets meegenomen dat de doorstart vergemakkelijkte: het klantenbestand, het fundament van een postorderbedrijf.
1960
In 1960 werd een eigen pand gekocht in Karlsruhe. In hetzelfde jaar werd het assortiment uitgebreid met nog meer damesmode en met herenmode. Vanaf dat moment konden de klanten hun volledige garderobe bij MONA bestellen. Een groot aandeel in het succes van de firma had de vrouw van Erwin F. W. Hofmann, Eva Hofmann. Met haar gevoel voor stijl en een neus voor nieuwe trends stelde ze collecties samen die bij de MONA-klanten zeer in de smaak vielen. De slogan was: ‘Goede kwaliteit voor weinig geld’.
1961
In 1961 richtte de inmiddels 60-jarige Erwin F. W. Hofmann ´Monette´ op, een dochteronderneming die zich in tafellinnen, bedlinnen en ander woontextiel specialiseerde.
1962
In 1962 ging MONA over op elektronische gegevensverwerking. Daarbij werd gebruik gemaakt van in die tijd zeer innovatieve ponskaarten en tabelleermachines. Begin 70er jaren werd gestopt met het maken van kousen. De nieuwe, fijnere kousen konden op de oude kousenmachines niet meer gemaakt worden.
1975
In 1975 werd de automatische gegevensverwerking omgezet naar IBM System/3
1982
In 1982 leed de firma een zwaar verlies: oprichter en directeur Erwin F. W. Hofmann overleed op 82-jarige leeftijd.
1989
In 1989 nam Eva Hofmann een belangrijke beslissing. Geen van haar kinderen wilde MONA overnemen. Daarom besloot ze het bedrijf in nieuwe handen te leggen. Deze beslissing veranderde overigens niets aan het principe waaraan de firma sinds zijn oprichting vasthield: ´MONA, mode die niets te wensen overlaat´. Hetzelfde jaar nog namen de nieuwe vennoten de bedrijfsvoering over en brachten MONA tot nieuwe omzethoogtes.
1990
In 1990 werden nieuwe filialen resp. dochterondernemingen opgericht in Zwitserland en Oostenrijk. De kleding werd vanuit Karlsruhe aan de buitenlandse klanten geleverd. De klantenservice was gevestigd in het land zelf, de afdelingen logistiek, inkoop, marketing en automatische gegevensverwerking zetelden in Karlsruhe.
1994
In 1994 werden dochterondernemingen opgericht in Nederland en in het Vlaamse deel van België.
1995
Door de uitbreiding was meer ruimte nodig en in 1995 verhuisde MONA naar een groter gebouw. In het nieuwe pand kwam een van de modernste postorderbedrijven van die tijd.
2004
In 2004 werd een dochteronderneming opgericht in Zweden. In november van dat jaar werd nog een belangrijke stap werd gezet: MONA ging ´online´.
2005
In 2005 werd voor het eerst een speciale catalogus uitgebracht: ´excellent´, met een elegante collectie van zeer hoogwaardige materialen.
2008
In 2008 verscheen er nog een speciale catalogus: ´Signora M.´ Sinds januari van dit jaar is de MONA online shop nog moderner en overzichtelijker en biedt de website een nog klantvriendelijker service.
2010
In 2010 vierde MONA haar 80-jarig jubileum. Het bedrijf opende in dat jaar ook vestigingen in het Franse deel van België en in Frankrijk.